نشریه فوربز در گزارشی نوشت که پایانه‌های ارتباطی ماهواره‌ای استارلینک در تلاش برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی به ایران قاچاق می‌شوند.

استارلینک

به گزارش همشهری آنلاین، این نشریه با اشاره به حوادث اخیر در ایران نوشت: ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، با هیاهوی زیادی اعلام کرد که در حال فعال کردن استارلینک در ایران است و دولت آمریکا بر این اساس، کنترل صادرات بر روی خدمات ارتباطی را کاهش داده است.

این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق گیرنده‌های زمینی به مجموعه‌ای متشکل از هزاران ماهواره در مدار پایین زمین دسترسی داشته باشند که سرعت دانلود تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه و به لطف ارتفاع کم ماهواره‌ها، تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه را ارائه می‌دهد.

فوربز می‌نویسد: با ممنوعیت تراکنش‌های بانکی بین‌المللی در ایران، ایرانیان نمی‌توانند پایانه‌های مورد نیاز برای دسترسی به این سرویس را خریداری کنند.

با این حال، اکنون گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق ترمینال‌های استارلینک به این کشور منتشر شده است.

در این رابطه ویدئویی در توییتر به اشتراک گذاشته شده است که تجهیزاتی در مسیر این کشور را نشان می‌دهد.

در همین حال، فیروز نادری، مدیر سابق ناسا می‌گوید که حدود ۳۰ پایانه استارلینک در حال حاضر در ایران فعال است که توسط تعدادی از گروه‌ها تامین شده است.

او می‌گوید: «به‌عنوان یک مورد آزمایشی، این گام مهمی است و شاید موارد بیشتری در پی داشته باشند.»

این نشریه ادامه داد: با این حال، مشکلات بزرگی وجود دارد، از جمله هزینه ۵۹۹ دلاری یک ترمینال. پایانه‌های استارلینک فقط به دسترسی به ماهواره‌ها نیاز ندارند؛ آنها همچنین باید در چند صد کیلومتری ایستگاه زمینی قرار داشته باشند که در ایران هیچکدام از آنها وجود ندارد. بنابراین، آنها فقط در اطراف کشور کار می‌کنند که در آن ترمینال‌های کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان یا عراق قابل دسترسی باشند.

بیشتر بخوانید:

در همین حال، بحث مخفی نگه داشتن دستگاه‌ها نیز وجود دارد. در حالی که به راحتی می‌توان آنها را از نظر بصری پنهان کرد، اما طبیعتاً انتقال و همچنین دریافت دیتا، تشخیص آنها با تجهیزات مناسب را ساده می‌کند.

کد خبر 714895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 43
  • نظرات غیرقابل انتشار: 31
  • رضا IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    باید با وارد کنندگان و استفاده کنندگان به شدید ترین ممکن برخورد شود و میبایست متحمل جریمه سنگین و زندان طویل المدت گردند تا دیگران اسفاده از ان را مقرون به صرفه ندانند
    • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      برو ... انترنت حق همه مردم جریمه سنگین چرا جریمه سنگین قتل کرده دوزی کرده حقمونه خودت نمیخوای نصب نکن
    • مسعود IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      107 5
      فقط شبکه چهار و تماشا کنیم خوبه؟
    • مهدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      159 6
      چرت نگو حتما پول مفت دارن بهت میدن که سیری ،مردم از اینترنت نون شبشونو در میارن ،تا حالا شده اول مهر بشه شرمنده بچه بشی برا خرید کیف وسایل تا حالا ساعت ۶صبح زدی بیرون از خونه برا دوتا مسافر بیشتر،حرف مفت نزن ،
    • امراله مهماندوست IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      6 85
      باید تمام مزدوران کشورهای دشمن کشور ایران (کشور آمریکا در رأس کشورهای دشمن کشور ایران) را در داخل کشور ایران و خارج از کشور ایران به درک واصل کنیم
  • احمد اهوازی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    110 5
    جلو تکنولوژی رو نمیشه گرفت یکسال دوسال چندسال میخواید دنبالش باشین ماجرای ماهواره که میریختن تو خونه ها دیش هارو از پشت بوم پرت میکردن پایین الان چیشد تونستن نه . نمیشه جلو تکنولوژی رو گرفت نمیشه مردم رو محدود کرد نمیشه ممنوع کرد مگر ما کره شمالی هستیم که همه چی برامون ممنوع بشه . بهترین راه اینه که اینترنت هارو از فیلتر خارج کنند تا کسی از فیلترشکن استفاده نکنه و هکر ها هم از طریق فیلترشکن ها وارد سیستم امنیتی کشور نشن . میایی ابرو رو درست کنید میزدنید چشم رو داغون میکنید .
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    101 8
    مردم تو ایران حتی حق اینترنت ماهواره ای داشتن هم ندارند و جرمه. ابن واقعا مزحکه. اینترنت موبایل و خانگی که قطع.
    • محمد طبیب چی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      9 112
      سلام . دقیقا حالا وقتش ست که قوانین استفاده یا ممنوعیت استازلینک را وضع وسپس در تمام کشور با جدیت اعمال و پیاده شود . اگر دیر جنبیده شود و استارلینک تمام کشور را فرا بگیرد آنوقت بسیار هزینه دار خواهد بود .
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      18 86
      اینکه وضعیت اینترنت توی ایران خوب نیست درست. اما این جانور ها بخاطر رضای خدا و لطف به مردم برای ما استارلینگ نیاورده اند. اگر دلشان برای اینترنت مردم ایران سوخته است تحریم سایتهای علمی و برنامه نویسی را که سالهاست روی ما بسته اند بردارند. آیا حق مردم ایران فقط دسترسی به سایتهای معمولی خبری و مستهجن و آموزش دهنده خرابکاری است؟! مردم ایران مثلا حق دسترسی به سایت developer.android که برای همه دنیا رایگان است و برای ما تحریم را ندارند؟!! یک کلام: آنها آرزوی شکست و تجزیه ایران را دارند و دلشان به حال مردم ایران نسوخته است.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    بابا چرا مسئولین ما اینقد خودشونو زدن به اون راه ملت که همه فهمیدن اینا بخاطر غارت کردن ایران نمیخان ملت بفهمن
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    63 3
    عرضه به خرج بدین شما هم بیارین و این دکلهای مضر و بد نما رو جمع کنین کافیه بودجه خرج کنین جایی دیگه نره
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    59 4
    آقای عزیز برای تهیه این وسیله کجا مراجعه کنیم
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    63 5
    اینترنت حق همه هست کل مردم الان با اینترنت کار می کنند
  • مروارید IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    17 25
    خوشبحال ایلان که پول میچاپه برا خودشو امریکا